- Мапа сайту
- Новини
- Про нас
- Плани роботи
- Нормативно-правове забезпечення
- Новинки в сфері П(ПТ)О
- ERASMUS
- П(ПТ)О Дніпропетровщини
- Електронна бібліотека методичних напрацювань
- Прогресивний педагогічний досвід
- Скринька педагогічної майстерності
- STEM - освіта в дії
- Бібліотечна робота
- Професійна підготовка
- Загальноосвітня підготовка
- Навчально-виховна робота
- Психологічна служба
- Експериментальні педагогічні майданчики
- Виставкова діяльність
- Матеріали масових заходів
- Управлінська, фінансово-господарська діяльність
- Захист України
- Інструменти ІТ для використання педагогами
- Збірник «Методичний вісник»
- Важливі події
- Профорієнтаційний термінал
- Дії в надзвичайній ситуації
- Моніторингові дослідження
- Методичний кабінет ЗП(ПТ)О
- Консультативна допомога
- Заходи інших установ
- Методичний фестиваль
Сьогодні актуально:результати моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі
Державна служба якості освіти України відповідно до статті 10 Конституції України забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України. Функціонування державної мови в суспільстві пов’язане з мовною політикою державних інституцій та діяльністю закладів освіти, які забезпечують освітній процес державною мовою і впливають на формування національної свідомості та ідентичності учасників освітнього процесу.
В умовах російської агресії сьогодні спостерігається утвердження ролі державної мови як основи україноцентризму.
За результатами констатувального етапу моніторингового дослідження у сфері освіти проведеного у червні 2022 року Державною службою якості освіти України розроблено Програму моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі на період 2022 - 2025 років . У квітні-травні 2023 року Службою проведено І цикл моніторингового дослідження, квітні-травні 2024 року - ІІ цикл. Формування репрезентативної вибірки моніторингу ІІ циклу здійснювалося Державною науковою установою «Інститут освітньої аналітики» шляхом онлайн-анкетування, генеральна сукупність закладів становила 6717.
У опитуванні взяли участь 7031 здобувачів освіти; батьки й інші законні представники здобувачів освіти - 18 788 учасників; педагоги - 4000 учасників.
Дослідження показало, що після початку повномасштабної війни спостерігається збільшення використання учасниками освітнього процесу української мови, однак у 2023/2024 навчальному році відмічено зворотну реакцію. Наскрізним є той факт, що російська мова лишається поширеною у повсякденному спілкуванні учасників освітнього процесу у східному та південному макрорегіонах.
У ході моніторингового дослідження з’ясовано, що зниження у 2024 році показників визнання української мови рідною та застосування учасниками освітнього процесу в повсякденному житті визначено такими чинниками:
- Проявляється суспільна інерція після гострої реакції на російське вторгнення.
- Попри значне зменшення кількості тих здобувачів освіти, мова освітнього процесу яких не є українською, мовне середовище в родині та за межами закладу освіти залишається двомовним.
- Засновники закладів освіти, як і керівники, не виконують у повному обсязі рекомендації Державної служби якості освіти України та Уповноваженого із захисту державної мови щодо заходів із забезпечення функціонування української мови як у освітньому процесі, так і поза ним, зокрема щодо пропозиції батьків створити мережу мовних курсів.
Тому й надалі, Державна служба якості освіти України, Уповноважений із захисту державної мови, місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, їх структурні підрозділи з питань освіти будуть продовжувати роботу щодо популяризації освітніх платформ і курсів для вивчення української мови серед учасників освітнього процесу.
Отже, тільки в середовищі, де українська жива, крута і різнопланова, молодь сама собою переходить на її вживання.
Тамара КУЗЬ