Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти
у Дніпропетровській області
Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти
у Дніпропетровській області

Сьогодні актуально:результати моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі

Державна служба якості освіти України відповідно до статті 10 Конституції України забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України. Функціонування державної мови в суспільстві пов’язане з мовною політикою державних інституцій та діяльністю закладів освіти, які забезпечують освітній процес державною мовою і впливають на формування національної свідомості та  ідентичності учасників освітнього процесу.

В умовах російської агресії сьогодні спостерігається утвердження ролі державної мови як основи україноцентризму.

За результатами констатувального етапу моніторингового дослідження у сфері освіти проведеного у червні 2022 року Державною службою якості освіти України розроблено Програму моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі на період 2022 - 2025 років . У квітні-травні 2023 року Службою проведено І цикл моніторингового дослідження, квітні-травні 2024 року - ІІ цикл. Формування репрезентативної вибірки моніторингу ІІ циклу здійснювалося Державною науковою установою «Інститут освітньої аналітики» шляхом онлайн-анкетування, генеральна сукупність закладів становила 6717.

У опитуванні взяли участь 7031 здобувачів освіти; батьки й інші законні представники здобувачів освіти - 18 788 учасників; педагоги - 4000 учасників.

Дослідження показало, що після початку повномасштабної війни спостерігається збільшення використання учасниками освітнього процесу української мови, однак у 2023/2024 навчальному році відмічено зворотну реакцію. Наскрізним є той факт, що російська мова лишається поширеною у повсякденному спілкуванні учасників освітнього процесу у східному та південному макрорегіонах.

У ході моніторингового дослідження з’ясовано, що зниження у 2024 році показників визнання української мови рідною та застосування учасниками освітнього процесу в повсякденному житті визначено такими чинниками:

  1. Проявляється суспільна інерція після гострої реакції на російське вторгнення.
  2. Попри значне зменшення кількості тих здобувачів освіти, мова освітнього процесу яких не є українською, мовне середовище в родині та за межами закладу освіти залишається двомовним.
  3. Засновники закладів освіти, як і керівники, не виконують у повному обсязі рекомендації Державної служби якості освіти України та Уповноваженого із захисту державної мови щодо заходів із забезпечення функціонування української мови як у освітньому процесі, так і поза ним, зокрема щодо пропозиції батьків створити мережу мовних курсів.

Тому й надалі, Державна служба якості освіти України, Уповноважений із захисту державної мови, місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, їх структурні підрозділи з питань освіти будуть продовжувати роботу щодо популяризації освітніх платформ і курсів для вивчення української мови серед учасників освітнього процесу.

Отже, тільки в середовищі, де українська жива, крута і різнопланова, молодь сама собою переходить на її вживання.

Тамара КУЗЬ