Начальнику головного управління освіти і науки облдержадміністрації
СИЧЕНКУ В.В.
ЗВІТ
про перебування делегації
працівників професійно-технічної освіти
у ФРН в період з 14 по 20 жовтня 2007 року
Професійно-технічна освіта
Федеративної республіки Німеччини
В рамках реалізації Міжнародної програми ТАCIS “Децентралізація управління профтехосвітою в Україні на регіональному рівні” представники ПТО області у складі Української делегації в період з 14 по 20 жовтня цього року ознайомились з дуальною системою профтехосвіти Федеративної республіки Німеччини. В державі з федеральним устроєм (всього в Німеччині 16 земель) система підготовки кадрів децентралізована.
Більшість управлінських, фінансових функцій з федерального рівня передані на рівень регіону.
Професійно-технічна освіта представлена трьома видами суб’єктів, які реалізують навчальні плани:
- професійно-технічна школа;
- виробництво;
- центр (галузевий чи міжвиробничий);
Контрольні функції змісту освіти покладені на Міністерство освіти і культури та регіональні адміністрації.
Координацію дій між федерацією, регіоном, роботодавцями, іншими інституціями науково-методичного супроводу формування трудового потенціалу здійснює конференція Міністерства освіти і культури Німеччини.
Формування переліку робітничих професій, їх введення, апробацію здійснює комітет економіки.
Змістом професійної освіти на виробництві опікується інститут професійно-технічної освіти.
Контрольні функції за організацією професійного навчання на виробництві, перевірку результатів навчання здійснюють торгово-промислові палати.
На рівні землі прослідковується чітка централізація ПТО, орган управління ПТО на рівні землі здійснює фінансування закладів, управляє власністю, здійснює призначення керівників та педагогічних працівників.
Громади є учасниками фінансування витрат на утримання навчальних закладів.
Центри, які забезпечують реалізацію частини навчального плану є двох видів:
- галузеві;
- міжвиробничі.
Галузеві утримуються за рахунок виробництва.
Міжвиробничі є госпрозрахунковими. Атестація випускників ПТО незалежна.
Особливу зацікавленість привертають такі факти:
- значна мотивація роботодавців до участі у формуванні трудового потенціалу;
- надання особливої значимості змісту освіти (уроку);
- наближення умов навчання до умов виробництва;
- участь регіональної влади в організації процесу підготовки робітничих кадрів;
- чітка збалансованість дій всіх структур, інституцій, причетних до формування трудового потенціалу;
- значна централізація в управлінні ПТО на регіональному рівні;
- значні фінансові та матеріальні вклади в ПТО регіону, роботодавців.
Ознайомлення з дуальною системою ПТО в Німеччині є підставою для вивчення можливостей впровадження її окремих складових як на рівні держави так і на рівні області, навчальних закладів.
В.Василиненко