Начальнику головного управління освіти і науки облдержадміністрації

СИЧЕНКУ В.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗВІТ

про перебування делегації

працівників професійно-технічної освіти

у  ФРН в період з 14 по 20 жовтня 2007 року

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Професійно-технічна освіта

Федеративної республіки Німеччини

 

В рамках реалізації Міжнародної програми ТАCIS “Децентралізація управління профтехосвітою в Україні на регіональному рівні” представники ПТО області у складі Української делегації в період з 14 по 20 жовтня цього року ознайомились з дуальною системою профтехосвіти Федеративної республіки Німеччини. В державі з федеральним устроєм (всього в Німеччині    16 земель) система підготовки кадрів децентралізована.

Більшість управлінських, фінансових функцій з федерального рівня передані на рівень регіону.

Професійно-технічна освіта представлена трьома видами суб’єктів, які реалізують навчальні плани:

-         професійно-технічна школа;

-         виробництво;

-         центр (галузевий чи міжвиробничий);

Контрольні функції змісту освіти покладені на Міністерство освіти і культури  та регіональні адміністрації.

Координацію дій між федерацією, регіоном, роботодавцями, іншими інституціями науково-методичного супроводу формування трудового потенціалу здійснює конференція Міністерства освіти і культури Німеччини.

Формування переліку робітничих професій, їх введення, апробацію здійснює комітет економіки.

Змістом професійної освіти на виробництві опікується інститут професійно-технічної освіти.

Контрольні функції за організацією професійного навчання  на виробництві, перевірку результатів навчання здійснюють торгово-промислові палати.

На рівні землі прослідковується чітка централізація  ПТО, орган управління ПТО на рівні землі здійснює фінансування закладів, управляє власністю, здійснює призначення керівників та педагогічних працівників.

Громади є учасниками фінансування витрат на утримання навчальних закладів.

Центри, які забезпечують реалізацію частини навчального плану  є двох видів:

-         галузеві;

-         міжвиробничі.

Галузеві утримуються за рахунок виробництва.

Міжвиробничі є госпрозрахунковими. Атестація випускників ПТО незалежна.

Особливу зацікавленість привертають такі факти:

-         значна мотивація роботодавців до участі у формуванні трудового потенціалу;

-         надання особливої значимості змісту освіти (уроку);

-         наближення умов навчання до умов виробництва;

-         участь регіональної влади в організації процесу підготовки  робітничих кадрів;

-         чітка збалансованість дій всіх структур, інституцій, причетних до формування трудового потенціалу;

-         значна централізація в управлінні ПТО на регіональному рівні;

-         значні фінансові та матеріальні вклади в ПТО регіону, роботодавців.

Ознайомлення з дуальною системою ПТО в Німеччині є підставою для вивчення можливостей впровадження її окремих складових як на рівні держави так і на рівні області, навчальних закладів.

 

                                                                 

В.Василиненко